Onder het mom van; pak eens wat vaker de fiets, reed ik drie dagen door de Mekong delta in Vietnam. Als er één manier is om te genieten van het landschap en de lokale bevolking dan is het wel op de fiets. Een geweldige ervaring en je hoeft er geen topconditie voor te hebben want de afstanden zijn meer dan goed te doen. De totale afstand is namelijk 138 kilometer in drie dagen, ik zeg appeltje eitje :)

Dag 1 My Tho
De tocht begint in Ho Chi Minh City. ’s Ochtends vroeg worden we opgehaald met de auto die ons naar de opstapplaats brengt. Daar staan twee fietsen voor ons klaar. Handremmen, versnellingen en twee waterdichte fietstassen voor de hoognodige bagage. Waarschijnlijk denkt de organisatie dat Nederlanders reuzen zijn want de fietsen zijn aan de grote kant en dat is nog een understatement.
Off we go! Met de routekaart op zak op weg naar het eerste overnachtingsadres in het plaatsje My Tho. Onderweg fietsen we door rijstvelden en kleine dorpjes. Steken we de mighty Mekong diverse keren met een pondje over en zien we overal wierookstokjes te drogen in de zon. En natuurlijk de altijd aanwezige vrolijke begroeting door kinderen en glimlachende tandeloze oudjes. Maar het is ook warm en vochtig, we rijden verkeerd en onweerswolken dreigen aan de horizon. Gelukkig is My Tho niet ver en bereiken we voor de bui losbreekt het Chuong Duong Hotel. Het hotel ligt aan de rivier en de fietsen mogen we binnen parkeren.
altijd vrolijke begroetingen

mekong delta

fietstocht 381Dag 2 Homestay
Na het ontbijt met stokbrood en een stukje “La Vache qui rit” fietsen we een klein eindje naar de ferry terminal. Na een kort boottochtje bereiken we de delta en fietsen we in een compleet andere omgeving. Allemaal kreekjes, dichte begroeiing, palmbomen en fruitbomen. Meestal fietsen we alleen op de onverharde weggetjes van rode modder. Bijna geen auto te zien. Onderweg stoppen we voor koude cola, banaantjes en natuurlijk voor de heerlijke Pho. Deze maaltijdsoep wordt door de Vietnamezen als ontbijt gegeten. Wij houden het ’s morgens vroeg liever bij de baguette. Maar als lunch smaakt de Pho overheerlijk. Aan het einde van de middag komen we aan in de zogenaamde homestay. We krijgen een warm onthaal en…we zijn de enige bezoekers. Dit betekent dat wij de douche en slaapzaal voor ons alleen hebben. Hoe relaxed. Er is geen airco of warme douche aanwezig maar we missen het niet. De familie is ontzettend aardig en zet ons gelijk aan een koud biertje die er na een dag fietsen meer dan goed in gaat. Het eten is geweldig. Met verse vis en loempiaatjes. Om 19.00 uur is het aardedonker en gaat het licht uit. Rest ons niets anders dan ook maar onder de klamboe te gaan liggen.

fietstocht 428

home stay vietnamDag 3 Floating market
Na een ontbijtje met fruit, stokbrood en een eitje worden de fietsen en wij in een bootje geladen. We varen door allerlei kleine kreekjes en stroompjes en komen uiteindelijk weer uit op de Mekong. Daar begint net de ochtendmarkt op het water. Een typisch Aziatisch verschijnsel wat altijd weer leuk is om te zien. En omdat we toch in de buurt zijn, bezoeken we ook nog een kokossnoepjesfabriek. Jammer genoeg zijn we daarna aan het einde van onze fietstocht gekomen. Met de auto worden we weer teruggebracht naar Ho Ci Mihn. We hebben deze dagen genoten van alles wat we onderweg tegenkomen. Een volgende keer zou ik absoluut weer een fietstocht doen. Achteraf gezien is de route van drie dagen wat te kort. Mocht je de kans krijgen en past het in je reisschema, kies er dan voor om een dag of 4, 5 te fietsen. Succes verzekerd!fietstocht 431